Sunday, 5 June 2011

Mereka ialah kawan, sahabat, teman...

Assalamualaikum.. hehe.. apa khabar semua!!..untuk entry kali ni, aku tetiba dpat idea lak tadi.. aku nak ceritakan kat korg sume pasal kawan2 terbaik aku mase kat KMJ dulu.. tapi yg ni bukan budak2 kelas aku.. tapi member rapat aku yg dah 7 tahun kitorg kenal.. kami dah kawan rapat sejak di sekolah menengah lagi..SMKAS!!!..haha.. Alhamdulillah.. kitorg dpat melanjutkan pelajaran sama2 di KMJ.. hahaha..

Sebenarnye, post ni khas utk member2 aku ni, tapi kalo korg sudi nak bace, bacelah.. haha.. bukan pe, takut korg tak pham t.. aku mmg suka stori mori ni.. aku seorg yg suka memerhatikan keadaan atau suasana di sekeliling aku.. aku post kat sini pun utk bila aku dah tua t, bolehlah aku bace balik apa yg aku tulis supaya aku dpat igt balik memori2 indah mase muda2 dulu.. ceh.. insyaAllah kalo umur panjang.. ok.. tanpa membuang mase lagi jom kita bace!!

WATAK- WATAK

1.      ABDUL AZIZ B. OTHMAN ...sbg... Aziz
2.      MOHAMAD HAZIQ FAIZ B. RAHMAT ...sbg... Haziq
3.      MOHAMAD SYAHMI ISKANDAR B. NORLI ...sbg.. Syahmi
4.      MUHAMAD ALIFF B. MAT SUDIN ...sbg... Alip
5.      MUHAMMAD HANAFI B. HARON …sbg.. Napi
dan
6.      AZMEER B. SHARINGAT ...sbg... Aku

Alhamdulillah, kitorg sume dpt masuk KMJ same2.. mmg syok r.. tapi cume Napi je yg tidak bernasib baik sbb tak dpat kat KMJ, tapi beliau berjaya menempatkan diri di Kolej Matrikulasi Pahang (KMPh).. namun Napi meneruskan pengajiannye di UiTM Shah Alam.. sbb cita2 dan matlamatnye ada kat sane.. Di sane napi mengambil kos Undang2.. hehe.. itulah minat napi sebenarnye.. ok Napi.. semoga anda terus sukses dlm hidup k!!

Haha.. kini tibelah mase aku nak stori sal kehidupan kitorg di KMJ.. aku nak cite kan bagaimana perjalanan kitorg sehari harian di KMJ.. mmg bez r.. haha..

Kita mulekan dgn subuh.. haha.. subuh mmg agak liat r nak bngun gi solat berjemaah kat masjid.. biasenye kitorg mengambil pendekatan lebih mudah iaitu solat bersendirian di bilik.. haha.. padahal semua dah sedia maklum, solat berjemaah ganjaran 27 kali ganda pahala.. walaubagaimanapun, kitorg bukan r langsung tak penah turun subuh.. kalau aku turun tu, selalu gak r nampak dak2 ni turun gak.. selalu nampak haziq, aziz, syahmi dan alip.. hehe..

Lepas solat subuh, bersiap2 utk pegi ke kuliah pulak yg telah dijadualkan pada pukul 8 pagi.. tapi sebelum tu, kitorg akan breakfast ramai2 kat kafe.. haziq dan alip muncul di carta pertama sbg budak paling awal tiba kafe antara kitorg r.. haha.. diorg siap awal.. tak macm aku seting rambut ag.. kahkahkah.. diorg berdua ni mmg sentiasa mengisi perut pada waktu pagi.. termasuklah aziz yg datang agak lewat tapi sempat menghabiskan sepinggan hidangan sarapan pagi sblum kene halau ngn felo utk perhimpunan pagi.. aku yg turun paling lewat akan mengalas perut dgn makan roti je,. Letak roti atas perut.. hahaha.. sorg lagi ialah syahmi, yg ni kadang2 turun kdg2 tak.. tak tau ape yg dia makan kat bilik tu.. bijirin2 berkhasiat kut.. hehe.. tak pun syahmi awal2 lagi dah pesan hidangan sarapan pgi dari McD ataupun Burger King, masalahnye, ade ke benda2 ni kat Tangkak? Haha.. biasenye syahmi akan turun sambil mengunyah buah epal..

Pukul 8 pagi sehingga 4 petang ialah mase kitorg belajar.. gi kuliah, kelas tutor.. ape yg diorng buat mase ni aku tak tau.. kene tanye diorg.. haha.. tapi aziz, haziq ngn syahmi satu kuliah.. so bez r diorng.. haha.. bile time makan tengah hari lak, mmg diorng ni tak makan, so kalo gap same2 pun tak jumpe r sbb aku mesti mengisi perut utk bagi tenaga.. tapi diorg ni entah lah.. mungkin mereka mengamalkan prinsip pemakanan yg sihat, makan pada waktu pagi sepuas puasnye dan hanye menjamah makanan2 ringan pd waktu tgh hari..haha.. so aku akan makan ngan dak2 Trettiozex ( kelas F36 aku ) .. cume hari khamis aku akan makan ngn alip sebab kitorg gap pd waktu yg same..dia pun kuat makan cam aku tau..so takde masalah kalo ajak lunch..hehe…

Tamat kelas.. kitorg akan balik bilik..tapi ada gak yg sambung agi belajar kat library, takpun pegi jumpe pensyarah kat admin utk bertanyakan apa2 isi pelajaran yg tidak difahami.. biasenye petang2 aziz rajin turun sport.. pusing2 KMJ.. aku pun kdg2 turun gak gi men badminton ngn bola keranjang kalo dak2 kelas aku ajak.. same gak r kalo aziz ajak.. kalo tak memang aku mengadakan aktiviti tidur petang yg mengasyikkan.. so malam boleh r bertenaga sikit utk belaja.. haha.. tapi bile tido petang lain pulak yg jadinya, bangun je jdi pening pale, badan lak malas nak bngun.. haha..

Bile time maghrib pulak menjadi satu kemestian utk kitorg turun utk solat berjemaah.. haziq sekali lagi meraih kejuaraan, muncul sbg org paling awal tiba di masjid.. hehe.. diikuti alip.. syahmi pulak kadg2 cepat.. kdg2 lambat.. dua peserta terbawah mestilah aku ngn aziz.. hehe.. kitorg biasenye akan terserempak di persimpangn jalan.. sebab aziz dari blok A.. aku pula dari blok B.. budak blok A cume aziz ngn haziq.. selebihnye blok B.. selepas itu barulah kami mengambil posisi saf mengikut selera masing2.. haha.. pas solat, masing2 seperti berlumbe ke belakang masjid.. ha.. buat ape tu??  Hehe.. kitorg menunaikan solat sunat la pule.. kih2.. ibadah sunat diteruskan lagi dgn masing2 mengambil senaskhah Al-quran ataupun surah Yasin.. masing2 begitu fokus membasahkan lidah dgn membace ayat2 suci Al-quran.. hehehehe..

Setel sume, barulah semua berpusu2 ke kafe bagi memenuhi permintaan perut yg sedang bergelodak hebat iaitu acara makan malam.. hahaha.. seperti biase lokasi yg menjadi pilihan ialah meja 6 kerusi, bawah kipas dan posisinya number 3 dari belakang.. mmg situ r port kitorg melainkan kalau ada sisa2 makanan yg ditinggalkan oleh pelajar berbangsa cina yg makan disitu pada sebelah petang, barulah kitorg berganjak berdikit-dikit ke meja hadapan atau pun meja belakang.. berpindah ke meja disebelah kanan atau kiri bukanlah pilihan yg tepat kerana meja di sebelah kanan dihuni oleh geng 20.. kih2.. manakala sebelah kiri ialah pasukan dari SMKA Bandar Penawar (SMKABP).. hehe.. SMKABP mmg menjalinkan hubungan diplomatik yg baik dgn SMKAS.. kitorg kalo mkan malam mmg ramai2.. kumpul beberapa dak SMKAS yg len spt razin, acap, amin (nyu), azim (mem) dan gjol .. hahaha.. mmg bez makan ramai2 ngn ex-SMKAS ni, tapi cuma satu je tak bez.. ape dia?? Hehe.. ade r.. masa 40 minit yg diperuntukkan kitorg gunekan dgn sebaik mungkin.. mase ni r kitorg makan sepuas2 nye, bertukar2 pendapat dan idea, dah mcm meeting pulak.. kah3.. kitorg pun akan menyuarakan isu2 yg berlaku sepanjng hari serta isu2 global.. kira time ni r mase utk relax ckit.. hehe.. bila muazin akt masjid dah mula melaungkan azan barulah masing2 secara automatik akan bersiap sedia utk ke masjid, macam pemandu yg bersedia utk berhenti mase lampu isyarat kuning.. hehe.. tapi kitorg tak gerak agi.. bila dah iqamah, baru r masing2 bergegas meninggalkan meja makan dan menyahut seruan Illahi.. ’bagus’ betul perangai.. hahaha..

Selesai solat, kalu ada barg yg nak dibeli kat koop, singgah sane dulu.. pastu baru lah mase utk belajar ngn wat tutor.. awal2 dulu mmg kitorg belajar same2 kat bilik belajar blok B, lame kelamaan sorg demi seorng keluar utk mencari tempat belajar yg lebih sesuai.. ye r kalo belajar ramai ni kdg2 tak menjadi.. ikut org la.. haziq muncul juara sekali lagi sbb dia stat tak belajar kat bwah blok.. barulah ygn len ikut.. tinggal r syahmi kat situ.. mmg dah jd mcm rumah dia.. kih2.. aku biasa belajar kat blok A.. bilik haziq, sbb dkat ngn bilik classmate aku yg pandai, so kalu aku tak pham aku terus ke bilik member kelas aku ni terutamanya subjek fizik.. subjek len mcm kimia aku tanye dak2 ni je sbb sume power kimia.. sem 1 sume dapat A kimia.. hebat!! Haha.. diorng ni sume jurusan sains hayat kecuali aku.. mule2 aziz je dak hayat, tapi sebab diorng ni cita nak jadi doktor, pharmacist so, diorg tukar hayat.. aku still fizikal sbb aku ase fizik ag ok dari bio.. pecah kepala bace bio! Kahkahkah..

Habis belajar, barulah sume tido, kali ni alip pulak yg juara tido, sbb dia paling awal tido.. hehe.. yg paling lambat tak tau sape.. hahaha.. beginilah cite kitorg sehari harian... hujung minggu je lain ckit.. hehe.. Terima kasih Ya Allah.. kau telah mengutuskan aku sahabat2 yg baik seperti mereka sume.. kawan kita kat dunia ni mmg bnyak.. tapi nak cari yg baik agak payah.. kawan yg baik ialah apabila kita susah dan senang,mereka sentiasa bersama kita..

memori di SMKAS 2009
belakang dari kiri : faiz, aziz, pedi, aku
duduk dari kiri : syahmi, sufi, napi, alip, haziq

-SELESAI-

2 comments: