Friday, 17 June 2011

Selamat Hari Bapa

Assalamualaikum semua.. hehe.. bertemu lagi kita.. terima kasih kerana sudi meluangkan masa utk menjengah2 apa yg ada di blog saya.. ok, sempena Hari Bapa yang akan tiba.. actually aku tak tau bila tarikh sebenar hari bapa ni.. hehehe.. aku akan menceritakan kisah hidup bapa aku iaitu Encik Sharingat b. Supaat atau lebih mesra dipanggil abah jew.. hehe..


di Cameron Highland


Abah dilahirkan pada 16 April 1962 di Kg Ayer Manis, Kulai , Johor.. Abah seorg yg tegas, mempunyai semangat juang yg tinggi serta seorg yg peramah.. Abah suka bercerita soal hidupnya kpd aku supaya aku sentiasa beringat utk belajar bersungguh2.. kita bukan org senang, tapi kita perlu kaya dgn ilmu supaya suatu hari nanti, ilmu itu akan mengubah hidup kita.. kalau aku balik dari asrama, abah akan selalu berpesan pada aku di dalam kereta.. abah akan ceritakan kisah hidupnye supaya menjadi tau ladan buat aku..

Masa abah kecil2 dulu, kehidupan pada masa itu mmg susah.. jrg2 dapat makan yg sedap2.. kalau pegi memancing dapat bawak balik ikan, baru merasa dpat makan ikan, tapi alhamdulillah, walaupun hidup susah, abah tetap dihantar kesekolah.. pada ketika umur abah 17 tahun, abah nekad untuk merantau ke Johor Bahru untuk mencari peluang pekerjaan.. atuk aku pulak masa tu mmg jenis org yg garang, jadi abah kuar pagi2 lepas subuh naik basikal dari Kulai ke Jb tanpa pengetahuan atuk, sebab kalau atuk tau, abis lah abah.. bila atuk dpt tahu je abah pegi ke Jb, atuk cakap kat abah yang abah takkan hidup senang,takkan dpt beli rumah, takkan dapat beli kereta.. tapi abah berusaha utk membuktikan pd atuk yg kata2 atuk itu tidak benar..

Di Jb, abah bekerja di sebuah kilang kek dan roti..  pada masa itu abah dapat gaji dlm RM80 je sebulan.. abah ckp abah makan megi ngn telur je hari2.. tak bersiar2 pun kat bandar, buang mase dan buang duit.. sian pule aku dgar.. abah tak boros.. sebulan abah simpan dalam RM20.. bila dah lame keje kat situ, tauke kedai tu suruh abah amek lesen kereta sbb nanti abah boleh keje anta2 barang.. bila duit simpanan dah cukup, abah beli sebuah van.. pada suatu hari tu.. abah kene gi KL utk hantar barang kalo tak silap.. mase kat sane lah abah jumpe mak.. kat Kuala Selangor.. hehe.. ok.. sampai sekarang lah abah keje hantar2 kek dan roti.. tapi berniaga sendiri lah..dah ada perniagaan sendiri.. keje berniaga ni kene rajin.. baru dapat untung banyak.. mesej yg abah nak sampaikan pada aku sebenarnye abah nak aku belajar rajin2.. kalu abah dulu hidup susah bole berjaya, kenapa aku yg hidup senang ni tak boleh berjaya kan..

Ingat lagi mase abah nak hantar aku gi interview universiti baru2 ni.. abah ada cakap ”anak abah ni ada seorg je lelaki.. lepas ni takde sape nak teruskan perniagaan ni.. kalau amer belajar  main2, amer kene ganti tempat abah”.. hmm.. sedih btul aku dgar.. kata2 abah selalu membuat aku tersedar dan insaf.. aku selalu menjadikan abah sebagai idola aku.. abah banyak tahu dalam semua perkara, abah tahu baiki rumah, memasak, menjahit ckit2 lah.. aku bangge dengan abah sebab abah selalu jadi imam kat surau, dipanggil utk mengetuai majlis kenduri tahlil dan mcm2 lagi.. abah adalah lelaki terhebat yg penah aku jumpe.. hehehe.. sehingga kini aku sentiasa menghormati abah, abah seorg yg tegas.. tak suka pembaziran, oleh itu abah jarang belikan aku mainan mase kecik2 dulu.. tak penah didedahkan dgn game2 ni.. abah suruh aku belajar, penah sekali tu aku kena sebat sebab math aku dpat B mase darjah 4.. haha.. tu r, time exam tgok tv.. pastu setiap kali nak exam, abah mesti cabut wayar tv.. hukhuk..

abah bersama pelakon
Raisuddin Hamzah

Sekian sahaja cerita aku mengenai abah aku.. hehe

SELAMAT HARI BAPA ABAH!

TERIMA KASIH!

5 comments:

  1. Hmm .. :(
    Sedihnye ..
    Abah saya pun pandai masak jugak . :')
    Nice entry . Tersangat suke !
    Teringat kat abah saya yang tengah tidur lena tue . Huhu . Sayang abahh ! :'))

    ReplyDelete
  2. Hmm .. :(
    Sedihnye ..
    Abah saya pun pandai masak jugak . :')
    Nice entry . Tersangat suke !
    Teringat kat abah saya yang tengah tidur lena tue . Huhu . Sayang abahh ! :'))

    ReplyDelete
  3. abah awak pandai masak ape??.. t tukar2 resepi ye.. hehe

    ReplyDelete
  4. saya sayang lah ayah saya ! weeee ~

    ReplyDelete
  5. sayang ayah sy jugak!nme ayah sy junaidi..hhahaha
    saje aku promote ayah aku.hahaa

    ReplyDelete